SEO PENTRU ÎNCEPĂTORI: GHID COMPLET

Ghidul începătorului SEO pe care și bunicii tăi l-ar înțelege.
Dorești să înveți SEO dar nu ști de unde să începi?
În acest ghid încercăm să te învățăm toate elementele de bază ale procesului SEO pe care trebuie să le cunoști pentru a continua cu brio procesului de optimizare SEO pe cont propriu.
CAPITOLUL 4
SEO & CONTINUT
ÎN LUCRU
CAPITOLUL 5
CUVINTE CHEIE
ÎN LUCRU
CAPITOLUL 6
LINK BUILDING
ÎN LUCRU
CAPITOLUL 7
UX & SEO
ÎN LUCRU
CAPITOLUL 8
TESTUL SEO
ÎN LUCRU

BAZELE SEO

CAPITOLUL 1

 Înainte de a ne arunca la tehnicile și aspectele specifice ale procesului SEO, să începem cu primul capitol care se referă la termenii de bază.
Bine ai venit la GHIDUL SEO PENTRU ÎNCEPĂTORI.
Ești nou în SEO? Te întrebi cum funcționează și ce contează în optimizarea site-ului web? Ești în locul potrivit!

Ce este SEO?

Procesul de optimizare SEO se referă la îmbunătățirea site-ului în motoarele de căutare din internet. Cu cât site-ul este mai bine optimizat, cu atât poate fi găsit de mai mulți oameni.
Istoria SEO-ului datează din anii '90 când au apărut pentru prima dată motoarele de căutare. În zilele noastre, SEO reprezintă o strategie de marketing esențială și o industrie în crește.
Dacă dorești să înveți SEO, trebuie să-ți amintești că necesită o mulțime de activități creative, tehnice și analitice. Există multe tehnici cu scopuri diferite, cu toate acestea, punctul principal va rămâne același - să fii printre cele mai bune rezultate în căutările organice.
Pur și simplu, SEO este despre afișarea site-ului în Google pe pozițiile fruntașe.
Nu este vorba despre o structură perfectă sau un fundal tehnic al site-ului web. Site-ul trebuie completat cu conținut de calitate și adaptat nevoilor publicului tău. Asigură-te că ai un conținut suficient de bun astfel încât să poată atrage atenția vizitatorului.
Procesul de optimizare SEO este o disciplină complexă care are nevoie de toată atenția.
Cea mai bună parte?
SEO evoluează tot timpul, astfel încât site-l tău trebuie să țină  pasul cu schimbările.

De ce ar trebui să învăț SEO ?

Motoarele de căutare precum Google, Bing, Yahoo! și multe altele indexează site-urile web pentru a crea comenzi bazate pe algoritmi diferiți.
Putem identifică acești algoritmi?
Da și nu.
Google utilizează mai mult de 200 de factori de clasificare. Unele dintre ele le știm deja: conținut, backlink-uri sau lucruri tehnice, cum ar fi viteza de încărcare a site-ului dar multe sunt păstrate ca un secret.
Motoarele de căutare sunt folosite de utilizatorii de internet atunci când au nevoie de o informație sau de un produs. Și vrei să fii și tu "acolo", nu-i așa? Nu contează dacă vinzi un produs, un serviciu, ai un blog sau orice altceva, optimizarea pentru motoarele de căutare este o necesitate.
Site-ul tău trebuie să fie indexat în motoarele de căutare. Altfel, ești pierdut!
Procesul de optimizare SEO îmbunătățește clasamentul tău în pagina cu rezultate a motorului de căutare (SERP). Clasamentele mai mari înseamnă trafic mai mare. Dacă traficul este activ, acesta va aduce conversii.
Pentru a rezuma, dacă vrei să fii "acolo", trebuie să începi să faci optimizare SEO pentru site-ul tău.

Cum pot învăța SEO? Am nevoie de ajutorul cuiva?

Chiar și bazele procesului de optimizare SEO pot face diferența în motorele de căutare pentru site-ului web. În ghidul SEO pentru începatori vom acoperi toate subiectele și elementele de bază SEO. Vei câștiga suficiente cunoștințe pentru a continua cu acest proces pe cont propriu.
Dacă te întrebi cum poți învăța SEO, avem un răspuns simplu pentru tine: multă practică! Cel mai bun lucru cu privire la acest subiect fiind faptul că pe internet sunt milioane de informații cu privire la optimizare site SEO, astfel încât te sfătuim să alegi cu înțelepciune.
Dacă totuși nu ai timpul necesar pentru a învăța SEO, poți solicita o asistență din partea agenție noastră și de ce nu, o ofertă de preț cu privire la optimizarea site-ului tău.
Termenii de baza pe care trebuie să îi ții minte:
1. On-page vs. off-page SEO
2. White hat vs. black hat vs. grey hat SEO

On-Page SEO vs. Off-Page SEO

Optimizare SEO On-Page

Lucrând la procesul de optimizare SEO On-Page înseamnă că optimizezi site-ul pentru a îmbunătăți rezultatele în motoarele de căutare. On-Page SEO este tot ceea ce poți face, de la conținut, aspecte tehnice și proiectare.
Pașii optimizării SEO On-Page:
- etichete meta
- heading (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
- structură URL-urilor
- optimizarea imaginilor
- conținut
- dimensiunea și viteză site-ului
....restul detaliilor le vei afla în Capitolul 3 al acestui Ghid SEO

Optimizare SEO Off-Page

Optimizarea SEO Off-Page acoperă toate activitățile pe care le faci pentru a îmbunătăți autoritatea domeniului prin obținerea de backlink-uri pe alte site-uri web.
Pașii optimizării SEO Off-Page:
- schimbare de link-uri cu alte domenii
- blogging
- achiziționarea link-uri
- advertoriale
- coopereare cu influenceri, dar totodată, având un conținut valoros pe site-ul tău, te poate ajuta extraordinar de mult în acest proces.

SEO: White Hat vs. Black Hat vs. Grey Hat

SEO: Pălăria Albă vs. Pălăria Neagră vs. Pălăria Gri

Ești un tip dur? Pălăriile Negre și Pălăriile Albe sunt precum filmele occidentale. Băieții buni vs. băieții răi. Dar nu lua aceste vorbe prea în serios, SEO diferă foarte mult.
În SEO, Pălăria Neagră este un set de practici nepermise pentru îmbunătățirea clasamentului unui site în rezultatele motoarelor de căutare, ele fiind concepute pentru a afecta rezultatele și a nu fi luate în considerare.
Pălăria Neagră în SEO te poate ajuta totuși la o înaintare în SERP pentru un timp scurt dar cu toate acestea, motoarele de căutare îți va penaliza site-ul mai devreme sau mai târziu, deci, alege să fi corect.
Lista despre practicile nepermise în materie de SEO pot fi găsite la Google: Reguli pentru webmasteri sau Bing: Ghidul webmasterului.
Pălăria Albă în SEO este un set de tehnici permise care respectă regulile motoarelor de căutare.
Componentele de bază ale pălăriei albe în SEO fiind:
- calitate și conținut relevant
- link building de calitate
Pălăria Albă în SEO este strategia pe termen lung care îți va asigura un loc fruntaș în SERP dar și orientată spre experiența utilizatorilor. În lumea online întotdeauna trebuie să alegem calea cea corectă.
Există de asemenea un termen numit și Pălăria Gri, o practică care este posibil să riști mai puțin față de tehnicile Pălăriei Negre. Tehnicile Pălăriei Gri nu sunt definite de Google astfel încât poți obține o creștere fabuloasă și mii de utilizatori sau poți pierde totul doar la o zi diferență.
Pe scurt, nu cred că vrei ca Google să fie inamicul tău.

MOTOARELE DE CĂUTARE

CAPITOLUL 2

În capitolul al doilea al ghidului nostru de optimizare SEO pentru începători vei afla cum funcționează motoarele de căutare, modul în care oamenii le folosesc și ce sunt interogările. Îți prezentăm fundamentul tehnic din spatele Google.
Hai sa aruncam o privire mai atenta la motoarele de cautare pentru a intelege care sunt factorii de clasificare si pe ce ar trebui sa te concentrezi.
Cum functioneaza motoarele de cautare
Motoarele de cautare sunt alcatuite din trei ingrediente principale:
- Crawling
- Indexare
- Alegerea si afisarea rezultatelor

Crawling

Procesul de crawling înseamnă scanarea site-ului, a secțiunilor, a conținutului, a cuvintelor și titlurilor cheie cât și a link-urilor interne și a imaginilor. Orice informație este găsită pe site, este accesată cu crawlere.
Crawlerele detectează orice link-uri care indică alte site-uri web sau pagini interne după care analizează paginile respective pentru a actualiza datele găsite.

Indexarea

Odată ce site-ul web este accesat cu crawlere, indexarea lui are loc. Imaginează-ți internetul ca o bibliotecă plină ochi de cărți și vei înțelege că procesul de indexare va dura un timp. Din experiență noastră, timpul este situat între 5-7 zile.
În plus, de fiecare dată când se schimbă ceva în paginile site-ului tău, crawlerele vor veni să indexeze. Reține totuși că până când actualizările nu sunt indexate, ele nu vor fi vizibile în motoarele de căutare.

Poți verifica ce pagini au fost deja indexate de motorul de căutare utilizând următoarea interogare: site: numeledomeniului.ro

Alegerea rezultatelor

Rezultatele sunt esențiale atât pentru webmasteri cât și pentru utilizatori. Odată ce utilizatorul de internet transmite o interogare de căutare, motorul scoate în evidență rezultatele potrivite, acesta fiind un proces de verificare a interogărilor pe baza a miliarde de site-uri web.

Factori de clasificare

Majoritatea factorilor de clasificare sunt dovediți în timp ce unii sunt doar speculații sau mituri. În plus, unele sunt mai importante decât altele.
Nu trebuie să îi cunoști în totalitate pentru a învăța SEO și doar să ai o prezentare generală a acestora.
După cum spuneam, companiile care dețin motoarele de căutare Google, Yahoo!, etc păstrează calculele algoritmilor secrete dar cu toate acestea mulți factori de clasificare sunt deja cunoscuți.
Unul dintre cei mai importanți factori în procesul de optimizare site SEO sunt backlink-urile de calitate. O viziune foarte simplificată privind autoritatea domeniului în motoarele de căutare.
Unii dintre cei mai importanți factori în clasificarea site-ului web:
- relevanța backlink-urilor
- conținutul și calitatea lui
- dimensiunea și viteza de încărcare a site-ului web
- cuvintele cheie, titlurile meta, URL-urile
- structura site-ului
- optimizarea mobilă
- autoritatea generală a domeniului
- prezența în social media
- legături interne

Cum folosesc utilizatorii motoarele de căutare?

Punctul principal al optimizării SEO este acela de a fi prietenos cu utilizatorul cât și cu motoarele de căutare. Dacă alegi să îți investești banii și resursele în procesul de optimizare SEO, ei bine, faci ce trebuie, dar dacă interacțiunea cu utilizatorul lasă de dorit, pozițiile site-ului pot suferi. Și uite așa începi să pierzi bănuți. Ține minte, punctul de vedere al utilizatorului este prioritară.
Interacțiunea cu motoarele de căutare a evoluat de-a lungul timpului. Cu toate acestea, principiul rămâne același:
1. Necesitatea unei soluții, a unei informații sau răspuns
2. Tastarea unei nevoi sub formă de interogare (cuvânt cheie) în motorul de căutare
3. Primele rezultate întotdeauna contează
Cum se clasifica interogările de căutare?
Există trei tipuri de interogări generale:
Căutări de navigare
Căutări informaționale
Căutări tranzacționale

Căutările de navigare

Reprezintă o intenție de a căuta o anumită marca sau un site web. Oamenii tind să introducă "youtube" sau "google" în motoarele de căutare. Pe baza unui studiu, YouTube, Facebook și Google ajung la cele mai ridicate volume de căutare împreună cu alte interogări de căutare navigațională.

Căutare informațională

Căutările informaționale sunt trimise când utilizatorii caută informații. Ei nu caută un anumite site web sau un serviciu, doar o îndrumare de a face ceva anume. De exemplu, "cum pot face o pizza gustoasă".

Căutările tranzacţionale

Aceste căutări denotă o intenție de a se efectua o tranzacție. De obicei ele conțin un nume de produs (Nike, Puma) sau o categorie (adidași, teniși). În plus, căutările tranzacționale pot fi de genul "De unde pot cumpăra....", "...preț" sau în moduri similare.

Prima poziție vs. Prima pagină

Fiind pe prima pagină a rezultatelor este în regulă, dar ai în vedere că primele trei rezultate sunt cele care contează cel mai mult, dar...există un singur câștigător, nu? Este doar o chestiune de perspectivă.
Site-uri din întreaga lume sunt actualizate zilnic, săptămânal sau lunar. Internetul este în continuă creștere! Cand noile website-uri sau modificări sunt indexate de un motor de căutare, rezultatele organice se pot schimbă.
Un alt factor important este algoritmul Google care suferă modificări tot timpul. Efectele minore nu pot cauza mari probleme, dar o actualizare majoră a algoritmului îți poate cutremura prezența în căutări.
Ceea ce încercăm să spunem este că, chiar dacă ești câștigător, pozițiile tale din motoarele de căutare pot fi înlocuite de concurenți oricând.
Desigur, primul în clasament este foarte important, dar în zilele noastre trebuie să ai în vedere și de așa numită "poziție zero"
Să aruncăm o privire asupra rezultatelor interogării de căutare "capitala României". Primul rezultat este un fragment Google cu toate informațiile astfel încât să nu mai fie nevoie să verificați alte rezultate.
Ce am învățat al doilea capitol: 

Crawling
Indexare
Alegerea rezultatelor
Factori de clasificare
Căutarea navigationala
Căutarea informațională
Căutarea tranzacțională

TEHNICILE SEO ON-PAGE

CAPITOLUL 3

SEO On-Page include o listă lungă de sarcini. Cu câțiva ani în urmă, a fost vorba despre meta tag-uri, conținut optimizat și titluri cheie. Dacă dorești să înveți mai multe despre SEO On-Page, hai să începem!
Algoritmi motoarelor de căutare au parcurs un drum lung și au devenit mult mai sofisticați de când conținutul, titlurile și descrierile pline de cuvinte cheie au fost suficiente pentru poziții bune în rezultate.
Dacă dorești să înveți SEO nu trebuie să rămâi blocat în trecut. Una dintre cele mai mari îmbunătățiri ale motoarelor de căutare este că ele pun foarte mare preț pe utilizatorul final.

Nu uita că SEO este despre direcționarea oamenilor reali, nu a motoarelor de căutare.

META TAG-URI

Meta tag-urile fac parte din codul HTML al site-ului web. Meta titlurile și meta descrierile descriu conținutul site-ului. Titlurile meta și descrierile nu influențează în mod direct clasamentul tău dar ele rămân un factor puternic care afectează CTR-ul și implicarea generală a utilizatorilor.
Deci, renunță la ideea că titlurile meta și descrierile meta nu sunt importante. Reține că Google modifică titlurile și descrierile pentru a indica o mai bună relevanță a acestora pentru interogarea din motorul de căutare.
Sunt multe instrumente care analizează conținutul tău în ceea ce privește utilizarea cuvintelor cheie și densitatea lor.
Acestea oferă o mulțime de sugestii dar totodată pot urmări cu greu algoritmi Google care se  concentrează pe  experiență utilizatorului. Asigură-te că iei în considerarea punctele tehnice cât și experiență utilizatorului atunci când creezi etichetele meta. 

Lista de verificare pentru SEO On-Page

Să începem cu lucrurile simple pe care le poți face în orice CMS (Content Management System).
01
.
AFLĂ CE CAUTĂ OAMENII ÎNAINTE DE A ÎNCEPE SĂ SCRII
Ai în gând să scrii despre un subiect pe care oamenii îl caută? Ești sigur că punctul tău de vedere diferă față de al altora? Poți oferi un conținut original? Este timpul să faci asta acum?
Astea sunt întrebările majore înainte de a începe să scrii despre un anumit subiect. Cercatarea cuvintelor cheie trebuie făcută înainte de a scrie pentru a te asigura că articolul tău merită. Vorbim despre cum să cercetăm cuvintele cheie în capitolul 5 al acestui ghid SEO.
02
.
TITLURILE ȘI META TITLURILE
Crează titluri și meta descrieri atrăgătoare. Reține ce ți-am spus mai sus, cuvintele tale cheie trebuie să se regăsească în ele astfel încât utilizatorii să înțeleagă despre ce este vorba în site-ul tău. Utilizează meta descrierea ca o mare oportunitate în atragerea vizitatorilor. Convinge atât utilizatorii cât și motoarele de căutare că site-ul tău este cel care trebuie să fie accesat.
Gândește-te încă odată la experiența utilizatorului, așa că nu exagera prin utilizarea unor cuvinte cheie banele dar nici prea extreme. Urmărește-ți concurenții, analizează ce funcționează pentru ei și construiește-ți propria strategie.

SFATURI RAPIDE

Google va afișa titlurile în totalitate dacă acestea au maximum 70 caractere și meta descrieri care au maximum 155 caractere (actualizate în mai 2018);



Asigură-te că utilizezi structurile < h1>,< h2>,< h3> corect,...pentru o bună lizibilitate;

03
.
UTILIZEAZĂ URL-URI PRIETENOASE PENTRU SEO
Evită utilizarea adreselor URL generate automat cu cifre și caractere:
http://www.numedomeniu.ro/2019/postare318e6f472g4
Utilizează adrese URL corespunzătoare conținutului și titlului:
http://www.numedomeniu.ro/cum-sa-invat-seo
Unii specialiști în optimizare site SEO spun că URL-urile scurte sunt foarte bine văzute de Google. Tindem să credem că este vorba despre experiența utilizatorului, desigur, acest lucru nu înseamnă că un URL de 20 de cuvinte este în regulă.
04
.
CONȚINUT MULTIMEDIA
Dorești să îți surprinzi vizitatorii? Utilizează imagini, informații, diagrame și videoclipuri. Acestea conduc la scăderea ratei de respingere și la o implicare mult mai mare. Unele lucruri trebuie să fie scrise dar conținutul multimedia este o necesitate.
Streaming-ul video este unul dintre cele mai ferbinti tendințe de marketing în ultimii ani. În plus, ele îi motivează pe oameni să interacționeze cu conținutul tău.

SFATURI RAPIDE

Optimizează imaginile utilizând nume relevante (cum-sa-invat-seo.jpg), atributele ALT ale imaginilor și dimensiunea lor.



Încorporează videoclipuri sau diagrame.



Nu uita să incluzi transcrieri pentru cuvintele cheie importante (crawlerele nu pot "citi" conținutul video).

05
.
LINK-URILE INTERNE ȘI EXTERNE
Utilizarea link-urilor externe îți oferă o relevanță mai bună în Google. Asigură-te că ai legături externe din surse relevante și cu o autoritate mare.
Link-urile interne reprezintă modalitatea perfectă de a promova celelalte articole sau secțiuni din site. Prin link-uri interne beneficiezi de o experiență mai bună a utilizatorului și totodată ele ajută bot-ul să înțeleagă structură site-ului web.

SFATURI RAPIDE

Link-urile externe nu îmbunătățesc în mod direct clasamentul dar totuși este recomandat să le folosești.



Utilizează până la 2,3 link-uri interne, în funcție de lungimea conținutului. Motoarele de căutare scanează aceste link-uri așa că ai grijă la erorile de tip 404.

06
.
PERMITE UTILIZATORILOR SĂ INTERACȚIONEZE
Un bun conținut poate fii share-uit. Butoanele de Share trebuie să fie întotdeauna pe paginile site-ului tău.
În afară de Facebook, Twitter sau Linkedin, ai în vedere și rețele sociale specifice cum ar fi Reddit sau Pinterest.

Lista tehnică de verificare pentru procesul SEO On-Page

Putem clasifica procesul tehnic SEO On-Page ca parte a procesului de SEO care se ocupă cu mai multe detalii de dezvoltare.
01
.
CONSOLA DE CĂUTARE
Google Search Console (Instrumente Google pentru webmasteri) este una din elementele de bază ale procesului de optimizare SEO. Te ajută să monitorizezi și să menti prezența site-ului în căutările Google.
Aceasta include trimiterea conținutului pentru accesarea cu crawlere, alegi ce dorești să îți fie indexat dar poți vedea și toate erorile site-ului tău.
Consola de căutare te ajută să analizezi clasamentul cuvintelor cheie, CTR, posibilele penalizări Google plus multe alte date utile.

SFATURI RAPIDE

Fiecare proprietate (site web) trebuie verificată pentru a utiliza funcțiile Consolei.



Conectează Consola de căutare cu Google Analitycs

02
.
VITEZA DE INCARCARE
Viteza site-ului este unul dintre cei mai importanți factori de clasificare. O încărcare greoaie a site-ului va împinge vizitatorii să îl părăsească. Se știe că 50% dintre utilizatorii așteaptă ca un site web să se încarce în 2 secunde sau mai puțin, dar dacă nu se va încărca în maximum 5 secunde, ei vor pleca.

SFATURI RAPIDE

Testează viteza site-ului în PageSpeed Insights



Optimizează imaginile, activează compresia GZIP, comprimă codul HTML, JS și CSS și încearcă să micșorezi timpul de răspuns al serverului.

03
.
OPTIMIZAREA MOBILĂ
Optimizarea mobilă este o necesitate. Din ce în ce mai mulți utilizatori folosesc internetul de pe telefoane sau tablete, fapt pentru care un site web care nu este optimizat pentru dispozitivele mobile va fi influențat negativ în clasamente.
Google a lansat prima indexare mobilă în martie 2018, ceea ce înseamnă că se va folosi versiunea mobilă înaintea celei desktop pentru indexare și clasament.
Poți lua în considerare AMP (Accelerateed Mobile Pages). AMP este un cod HTML extins cu proprietăți personalizate care permit redarea rapidă a conținutului.

SFATURI RAPIDE

Testează designul responsive cu tool-ul Mobile-Friendly Test



Monitorizează clasamentul cuvintelor cheie în rezultatele căutărilor mobile



Asigură-te că versiunea mobilă a site-ului funcționează pentru toate paginile

04
.
SITEMAP
Sitemap-ul ajută motoarele de căutare să acceseze conținutul cu crawlere. Sitemap-ul este un fișier în care sunt listate toate paginile și secțiunile site-ului web. Este bine să creezi un sitemap pe site-ul tău, mai ales dacă ai o structură complicată și conținut bogat.
Adăugarea unui sitemap nu înseamnă că rezultatele site-ului se vor îmbunătăți. Potrivit Google, este un beneficiu să ai un sitemap dar nu vei fi penalizat niciodată că nu ai unul

SFATURI RAPIDE

Nu toate site-urile au nevoie de un sitemap



Sitemap-ul nu trebuie să conțină mai mult de 50.000 de adrese URL și nu poate depăși 50 MB



Plasează sitemap-ul în directorul rădăcină al site-ului web

05
.
FIŞIERUL ROBOTS.TXT
Robots.txt este un fișier care le comunică crawlerelor secțiunile site-ului pe care nu dorești să le acceseze. El se află în http://www.numedomeniu.ro/robots.txt și este public.
Fișierul Robots.txt este util atunci când nu dorești ca anumite scripturi, fișiere sau imagini inutile să fie indexate.

SFATURI RAPIDE

Nu utiliza robots.txt pentru a ascunde conținutul din motoarele de căutare

Câteva tehnici SEO în plus

SEOSiteCheckup este un instrument excelent pentru analiza SEO pentru o pagină web. Poți analiza o adresă URL pe zi și poți descărca un raport PDF fără înregistrare.
Utilizează Google Tag Manager pentru gestionarea etichetelor avansate, astfel încât să nu ai nevoie de asistență din partea dezvoltatorilor web.
HTTPS vs. HTTPS: Dacă ne întoarcem în 2014, Google a anunțat că va îmbunătăți clasamentul site-urilor ce deține un certificat SSL. Astăzi, știm deja că acest factor este unul decisiv în clasificare ce influențează interogările de căutare.
Cu toate acestea, securitatea site-ului este un factor psihologic puternic. De exemplu, Google Chrome etichetează un site web care nu este criptat cu un certificat SSL ca fiind "nesigur", ceea ce influențează interacțiunea cu utilizatorul.